tiistai 26. kesäkuuta 2012

Raidaton tiikeri

Olen suunnitellut, että leivon annoksen muffinsseja tai vuokaleivoksia noin kerran viikossa. Tämä blogin aloitus on tietenkin varsin jännittävää aikaa ja nyt olen surffaillut ympäri nettiä etsien muffinsseja, vuokaleivoksia, cupcake reseptejä. Pää pursuaa ideoita ja kaikkea olisi kiva kokeilla ja tietenkin aivan heti paikalla. En ole muuten valmiiksi mikään vuokaleivos-mestari. Totta kai olen vuosien saatossa leiponut erilaisia muffinsseja ja vuokaleivoksia, mutta ei ne ole olleet mikään erityinen intohimon kohde. No nyt niistä kai semmoinen tulee!?

Surffaillessani olen löytänyt monta mielenkiintoista blogia, joita aijon myös lisäillä omaan lukuluettelooni, mutta nyt ihan ensimäisenä jaan blogin otsikolla "Leipoi, leipoi...". Kannattaa ihan ehdottomasti käydä kurkkaamassa - varsinkin, koska sielä on juurikin tänään julkaistu A-R-V-O-N-T-A! Mutta älkää sitten kukaaaan muu osallistuko siihen arvontaan! Ku mun on iiihan pakko saada nuo muffinssivuoat! Enhän mä muuten pysty ollenkaan leipomaan näitä mun kuppikakkujani! Tahtoooooo! :D

Mutta eiköhän ruveta sitten leipomaan:
Olen vuosien varrella ehtinyt leipoa monta tiikerikakkua (ja maistaa vielä useampaa), kokeillut montaa reseptiä ja aina palannu takaisin juurille. Välisivulla on tämän minulle niin rakkaan tiikerikakun ohje. Vuosien vareella tästä reseptistä on syntynyt monenmoisia muunnelmia mm. kaneli-omena-keikauskakku, joka oli muuten aikasta hyvää myös. Nyt resepti muuntui raparperi-vuokaleivoksiksi. Ja vähän ehkä jännittää, että laitoinko vuuat taas liian täyteen!? Puolitin reseptin, eli tein sen seuraavasti:

100 g huoneen lämpöistä voita, 1,5 dl sokeri, 1 tl vaniljasokeria, 2 kananmunaa, 2 dl vehnäjauhoja, 1 tl leivinjauhetta, 0,5 dl kermaa, n. 2 dl raparperia pieninä paloina... + ripasu kaardemummaa (No ei voinut auttaa, se sopi mun mielestä niin hyvin niihin edellisiin muffinsseihin. Pakko kokeilla taas.)
Uuni noin 180 (kiertoilmalla vähän vähemmänkin olisi riittänyt). Ja paistoajaksi riitti n. 10-15 minuuttia (en kyllä katsonut kauhean tarkkaan kellosta).

Tulipas kuohkeita. Raparperin makua olisin ehkä kaivannut
vähän lisää. Kenties jos raparperin paahtaisi ensin?
Hyvää tuli kumminkin. Nam nam.

Eikä vuoatkaan ollu liian täynnä. Suorastaan juuri sopivasti osasin laittaa tällä taikinalla. Ja hyvää tuli!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti